• تهران، ضلع شرقی پل سید خندان، جنب بیمارستان رسالت، ساختمان 24، واحد 4
  • ۰۲۱۲۲۸۹۰۶۵۳ - ۰۲۱۲۲۸۹۹۱۷۸

دندانپزشکی بیماران قلبی، تعویض دریچه، فیبریلاسیون دهلیزی AF، ترمبوز ورید عمقی DVT، آنفارکتوس میوکارد MI, سکته مغری CVA و TIA، و مصرف کنندگان داروهای وارفارین، آسپرین، پلاویکس، بدون قطع داروی ضدانعقاد و یا تغییر دوز و بدون بستری

دندانپزشکی بیماران قلبی، تعویض دریچه، فیبریلاسیون دهلیزی AF، ترمبوز ورید عمقی DVT، آنفارکتوس میوکارد MI, سکته مغری CVA و TIA، و مصرف کنندگان داروهای وارفارین، آسپرین، پلاویکس، بدون قطع داروی ضدانعقاد و یا تغییر دوز و بدون بستری
تماس بگیرید

کشیدن دندان در بیماران قلبی

کشیدن دندان در بیماران قلبی

در این مطلب راه حل رفع خونریزی برای کشیدن دندان در بیماران قلبی مصرف کننده وارفارین توضیح داده شده است. کشیدن دندان در بیماران قلبی به علت استفاده از داروی ضدانعقادی مانند وارفارین، با چالش‌هایی مواجه است. با سایت دکتر علی بیگی همراه باشید.

دکتر مهدی علی بیگی دندانپزشکی بیماران قلبی را بدون قطع وارفارین و بدون بستری انجام می‌دهد. اگر شما نیز وارفارین مصرف می‌کنید و نیازمند کشیدن دندان خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را از دست ندهید.

روش‌های مختلف درمان

روش‌های مختلف درمان، عبارتند از؛

  1.  قطع وارفارین به مدت دو تا سه روز قبل از کشیدن دندان
  2. کاهش دوز وارفارین
  3. ادامه دادن وارفارین بدون قطع یا کاهش دوز
  4. اندازه گیری INR و جایگزینی هپارین به جای وارفارین، با وزن ملوکولی کم (anticoagulant bridge therapy) که به صورت سرپایی در کلینیک یا با بستری در بیمارستان انجام می‌شود.

توضیح ویدئو:

“بیمار دارای دریچه مصنوعی با مصرف وارفارین و آسپرین،کشیدن دندان در بیمارستان بعد از ۴۸ ساعت با خونریزی مداوم به مطب ارجاع شد و تحت درمان کنترل خونریزی قرار گرفت. در چنین بیماران استفاده از پانسمان ضروری است. متاسفانه بعد از کشیدن دندان اغلب بیماران بدلیل خونریزی مصرف داروهای ضدانعقادی خود را کم یا قطع می نمایند که خطر حوادث آمبولی و سکته های قلبی و مغزی را بالا می برد.”

چالش‌های موجود در روش‌های نامبرده

اگر بیمارانی که وارفارین مصرف می‌کنند بخواهند بدون قطع، کاهش دوز و یا تغییر دارو اقدام به کشیدن دندان خود کنند، خطر خونریزی آن‌ها را تهدید می‌کند. از این رو این بیماران نیازمند مدیریت و طرح درمان قبل از کشیدن دندان می‌باشند.از طرفی قطع یا کاهش دوز وارفارین خطر ایجاد حوادث ترمبوآمبولیسم (لخته خون) را بالا می‌برد.حتی در روش استفاده از هپارین علاوه بر تنظیم مجدد دوز وارفارین (بعد از کشیدن دندان) و احتمال بستری در بیمارستان، در روزهای بعدی احتمال خونریزی داریم. زیرا هپارین خنثی‌سازی سریع‌تری نسبت به وارفارین دارد. همچنین سریع‌تر اثر ضدانعقادی شروع می‌شود.

راه حل

حال که چالش‌ها و خطرات روش‌های نامبرده را بررسی کردیم، احتمالا برای شما سوال پیش می‌آید که روش درمان چیست؟

بررسی گزارشات موجود

بسیاری از گزارشات بیان می‌کنند که بیمارانی که نیازمند پروسه دندانپزشکی مینور مانند کشیدن دندان هستند، در صورتی که آزمایش INR ‌آن‌ها بین ۲ تا ۴ باشد، می‌توانند وارفارین را بدون کاهش دوز ادامه دهند. همچنین بیان شده است که قطع وارفارین خطر ایجاد حوادث ترمبوآمبولیسم و حوادث عروق مغزی (CVA) را افزایش می‌دهد.وقفه موقت در درمان وارفارین مسئول گسترش CVA در بیمارانی است که متحمل کشیدن دندان می‌شوند. ارزیابی مزایا و معایب قطع وارفارین در بیماران دریافت کننده وارفارین بسیار پراهمیت است. در نتیجه پزشک می‌بایست ارتباط بسیار نزدیک داشته باشد و بیمار باید برای اتخاذ بهترین تصمیم از پزشک مشورت بگیرد.

با توجه به تجربیات کلینیکی، حتی با کاهش یا قطع مصرف وارفارین باز هم احتمال خونریزی بعد از عمل وجود دارد. همان طور که در افراد سالم نیز احتمال خونریزی وجود دارد.مشاهده شده بیماران با قطع دو یا سه روزه وارفارین، هنوز در بیمارستان بستری هستند. در این موارد باز هم اگر محل خونریزی مسدود نشود، بستری در بیمارستان تنها به منزله تحت نظر بودن یا تزریق خون در موارد شدید است و تاثیری در قطع خونریزی ندارد. از طرفی به دلیل مشکل قلبی بیمار، برای جلوگیری از حوادث ترمبوآمبولیسم مصرف داروها می‌بایست شروع شود که این حالت یک اورژانس دندانپزشکی محسوب می‌شود.

همواره اختلاف نظر در مورد تغییرات وارفارین قبل از پروسه‌های دندانپزشکی وجود دارد. ایجاد حالت Rebound hypercoagulability بعد از قطع ناگهانی وارفارین، در مقالات گزارش شده است. و در مقالات bridge هپارین به وارفارین همراه با ریسک خونریزی می‌باشد و بهتر است برای اکثریت وسیع درمان‌های دندانپزشکی بیمار تحت داروهای ضدانعقادی همراه با عوامل هموستاز در موضع درمان شود.

استفاده از پانسمان هموستاز

چاره کار استفاده از پانسمان هموستاز است. بعد از کشیدن دندان، با به کار برد پانسمان هموستاز قوی در ساکت (حفره) دندان، بعد از چند دقیقه خونریزی به طور کامل متوقف خواهد شد.ترمیم کامل حفره ایجاد شده بعد از کشیدن دندان در یک فرد سالم ۴ هفته زمان می‌برد. همچنین در هفته اول، زخم و عروق ناحیه بسیار حساس هستند، به طوری که ممکن است در اثر خوردن غذا یا خود به خودی خونریزی کند. درنتیجه استفاده از یک پانسمان قوی در محل دندان کشیده شده بسیار مفید به نظر می‌رسد. این پانسمان می‌تواند همراه با بخیه یا بدون بخیه باشد.

لازم به ذکر است تنها در روز‌های کشیدن دندان از این روش استفاده می‌شود و در روز‌های دیگر مصرف وارفارین مجددا از پی گرفته می‌شود.توجیه این مسئله که بیمار وارفارینی با گذشت یک یا دو هفته پس از کشیدن دندان هنوز خونریزی متناوب، فعال و تازه دارد، و به کلینیک مراجعه می‌کند، بحث مذکور می‌باشد.به هر حال از آنجایی که مصرف وارفارین باید به زودی انجام شود و زخم حفره دندان تازه است، در روش‌هایی نظیر قطع، کاهش یا جایگزینی وارفارین با هپارین نیز استفاده از مواد و پانسمان موثر در حفر‌ه‌ دندان‌های کشیده شده، از ایجاد خونریزی‌های طولانی بعد از عمل جلوگیری می‌کند. علاوه بر این بدون قطع یا تغییر وارفارین خطرات حوادث ترمبوآمبولیسم وجود نخواهد داشت.

در نتیجه می‌توان گفت که به هیچ کدام از این موارد چه به صورت بستری در بیمارستان و چه سرپایی نیاز نخواهد بود.

عوارض کشیدن دندان برای بیماران قلبی

کشیدن دندان برای بیماران قلبی ممکن است با عوارضی همراه باشد که مراقبت و توجه ویژه‌ای نیاز دارد. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. خطر عفونت: بیماران قلبی ممکن است برای مقابله با عفونت‌ها ضعیف باشند. پس از کشیدن دندان، خطر عفونت در محل کشیدن دندان یا حتی عفونت‌های باکتریایی که به قلب منتقل می‌شوند، افزایش می‌یابد.
  2. تغییرات فشار خون: در هنگام کشیدن دندان، ممکن است بیماران قلبی با مشکلاتی مانند افزایش فشار خون یا نقصان فشار خون روبه‌رو شوند که باید توسط پزشک مورد مداخله قرار بگیرد.
  3. استرس و اضطراب: برخی بیماران قلبی ممکن است در مواجهه با کشیدن دندان استرس و اضطراب بیشتری تجربه کنند که می‌تواند بر روی سلامت قلبی آن‌ها تأثیر بگذارد.
  4. خونریزی غیرطبیعی: خونریزی غیرطبیعی در محل کشیدن دندان ممکن است رخ دهد و در صورت عدم مراقبت می‌تواند به مشکلات جدی‌تری منجر شود.

برای کاهش عوارض احتمالی، بیماران قلبی باید پیش از کشیدن دندان با پزشک قلب خود مشورت کنند و نظرات و توصیه‌های او را رعایت کنند. همچنین، اطلاع‌رسانی به دندانپزشک درباره وضعیت قلبی خود و مصرف داروهایی که ممکن است تأثیری بر روی کشیدن دندان داشته باشند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین، دندانپزشک باید با حداکثر دقت و با استفاده از روش‌های بهداشتی مناسب، کشیدن دندان را انجام دهد تا خطر عفونت و مشکلات بعدی کاهش یابد.

نتیجه‌گیری

از مجموع مقالات این طور نتیجه‌گیری می‌شود که بعد از کشیدن ساده دندان در بیماران مصرف کننده وارفارین، با INR بین ۲ تا ۴، خونریزی مهم و قابل توجه ایجاد نمی‌شود. این بیماران می‌توانند رژیم معمول دارویی خود را ادامه دهند و در صورت خونریزی احتمالی از پانسمان‌های هموستاتیک استفاده ‌شود.

1 نظر

  • مریض قلبی

    24 مرداد 1402 - 5:38 ب.ظ

    سلام من خیلی دنبال راهی برای کشیدن دندون بدون قطع داروهام بودم چون ریسک قطع دارو خیلی بالاست و خداروشکر که با دکتر علی بیگی آشنا شدم و بدون مشکل و بدون خونریزی و قطع دارو دندونم رو کشیدن. ممنونم ازشون

پیام بگذارید