• تهران، ضلع شرقی پل سید خندان، جنب بیمارستان رسالت، ساختمان 24، واحد 4
  • ۰۲۱۲۲۸۹۰۶۵۳ - ۰۲۱۲۲۸۹۹۱۷۸

دندانپزشکی بیماران قلبی، تعویض دریچه، فیبریلاسیون دهلیزی AF، ترمبوز ورید عمقی DVT، آنفارکتوس میوکارد MI, سکته مغری CVA و TIA، و مصرف کنندگان داروهای وارفارین، آسپرین، پلاویکس، بدون قطع داروی ضدانعقاد و یا تغییر دوز و بدون بستری

دندانپزشکی بیماران قلبی، تعویض دریچه، فیبریلاسیون دهلیزی AF، ترمبوز ورید عمقی DVT، آنفارکتوس میوکارد MI, سکته مغری CVA و TIA، و مصرف کنندگان داروهای وارفارین، آسپرین، پلاویکس، بدون قطع داروی ضدانعقاد و یا تغییر دوز و بدون بستری
تماس بگیرید

منظور از افتادگی دریچه قلب یا میترال (به اختصار MVP) چیست؟

افتادگی دریچه قلب

افتادگی دریچه قلب یک حالت قلبی است که بسیاری از افراد در جوامع مختلف جهان، تحت تأثیر آن قرار می‌گیرند. این موضوع در مورد دریچه میترال است که نقش مهمی در عملکرد قلب ایفا می‌کند. در این مقاله، به بررسی افتادگی دریچه قلب یا میترال (Mitral Valve Prolapse) می‌پردازیم و جزئیاتی راجع به علل، علائم، تشخیص و درمان این حالت را بیان خواهیم کرد.

مفهوم

افتادگی دریچه قلب به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن دریچه میترال، که بین بطن چپ و دهانه بطن چپ قرار دارد، به سمت بطن چپ تراوش می‌کند. این افتادگی معمولاً ناشی از ضعف یا کمرنگ شدن بافت همراه دریچه است.

 علل

علل این بیماری هنوز به طور دقیق مشخص نشده‌اند، اما تحقیقات نشان می‌دهند که عواملی مانند ژنتیک، عوامل مادرزادی، ضعف بافتی، و عوامل محیطی ممکن است نقشی در بروز این حالت داشته باشند.

علائم و نشانه‌ها

افراد مبتلا به افتادگی دریچه میترال ممکن است تا اندازه‌ای بی‌علایم باقی بمانند. اما در برخی از موارد، علائمی مانند سردرد، خستگی، ضربان نامنظم قلب، درد در قفسه سینه و احساس عدم راحتی می‌تواند وجود داشته باشد.

تشخیص

تشخیص این بیماری قلبی معمولاً با استفاده از تست‌هایی نظیر اکوکاردیوگرافی (Echocardiography) و تست استرس قلبی (Stress test) انجام می‌شود. این تست‌ها به پزشک کمک می‌کنند تا به صورت دقیق تر نقشه‌ی عملکرد قلب را تحلیل کند و تشخیص درستی ارائه دهد.

درمان

افتادگی دریچه میترال معمولاً به درمان نیاز ندارد و برخی از افراد بدون هیچگونه مشکلی می‌توانند زندگی نرمالی را داشته باشند. اما در مواردی که علائم بیشتر و شدیدتر باشند، ممکن است پزشک مورد نظر داروهایی را تجویز کند تا علائم را کنترل کنند.

دندان پزشکی برای بیماران دچار افتادگی دریچه قلب

درمان افتادگی دریچه میترال در دندانپزشکی باید با هماهنگی بین دندانپزشک و پزشک متخصص قلب صورت گیرد. در افرادی که دچار افتادگی دریچه قلبی میترال هستند، نکات زیر می‌تواند در ارائه مراقبت دندانپزشکی مؤثر باشد:

  1. انتخاب دندان پزشک متخصص در این زمینه: خیلی مهم است که شما برای کارهای دندان پزشکی خود به دندانپزشکی مراجعه کنید که در زمینه ارائه خدمات به بیماران قلبی متخصص باشد. دکتر مهدی علی بیگی متخصص دندان پزشکی برای بیماران قلبی می باشد.
  2. اطلاع‌رسانی به دندانپزشک: حتماً به دندانپزشک خود درباره مشکل قلبی خود اطلاع دهید و همکاری و هماهنگی با پزشک قلب و عروق خود را در خصوص ارائه درمان دندانپزشکی بررسی کنید.
  3. آنتی‌بیوتیک‌ها: در صورتی که پزشک قلب و عروق شما توصیه کرده است قبل از انجام برخی روش‌های دندانپزشکی (مانند کشیدن دندان یا تزریق دارو) آنتی‌بیوتیک مصرف کنید، حتماً این موضوع را به دندانپزشک خود اطلاع دهید.
  4. بررسی هماهنگی بین دندانپزشک و پزشک قلب: در صورت نیاز به درمان‌های پیشرفته دندانپزشکی، مانند عمل جراحی یا استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی، تنظیم قلبی، باید هماهنگی مکتبی و همزمانی بین دندانپزشک و متخصص قلب وجود داشته باشد.
  5. کنترل استرس: در صورتی که درمان دندانپزشکی باعث افزایش استرس شما می‌شود، درمان‌هایی مانند استفاده از موسیقی آرامش‌بخش، تمرکز بر تنفس عمیق و استراحت مناسب قبل و بعد از درمان می‌تواند مفید باشد.
  6. مراقبت دهانی منظم: حفظ بهداشت دهان و دندان‌ها با مراقبت منظم شامل شستشوی دهان، استفاده از نخ دندانی و مراجعه به دندانپزشک برای بررسی دوره‌ای و درمان ترمیمی، مهم است.

سوالات متداول (FAQs)

1. آیا افتادگی دریچه میترال می‌تواند خطرناک باشد؟ بله، در برخی از موارد خاص، این بیماری می‌تواند مشکلات جدی مانند عوارض قلبی و عروقی را به همراه داشته باشد. اما در اکثر موارد، به طور کلی غیرخطرناک است و نیاز به درمان خاصی ندارد.

2. آیا افتادگی دریچه قلب قابل پیشگیری است؟ بله، در برخی از موارد، پیشگیری از این بیماری قلبی امکان‌پذیر است. مراقبت از سلامت قلب و عروق، تغذیه سالم، و فعالیت بدنی منظم می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به این حالت کمک کند.

3. آیا میتوان با افتادگی دریچه میترال ورزش کرد؟ بله، در بیشتر موارد، ورزش منظم و معتدل برای افراد مبتلا به این بیماری قلبی توصیه می‌شود. اما در صورتی که علائم و شدت افتادگی شما شدیدتر باشد، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

4. آیا افتادگی دریچه قلب موروثی است؟ بله، ژنتیک می‌تواند یکی از عوامل موثر در بروز این نوع بیماری قلبی باشد. اگر یکی از اعضای خانواده‌تان این حالت را داشته باشد، شما نیز بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرید.

5. آیا افتادگی دریچه میترال درمان‌پذیر است؟ بله، در بیشتر موارد، افتادگی دریچه میترال درمان‌پذیر است. در صورتی که علائم شما مشکل ساز شده باشد، پزشک شما ممکن است داروهایی را تجویز کند یا در صورت لزوم جراحی را پیشنهاد دهد.

پیام بگذارید