• تهران، ضلع شرقی پل سید خندان، جنب بیمارستان رسالت، ساختمان 24، واحد 4
  • ۰۲۱۲۲۸۹۰۶۵۳ - ۰۲۱۲۲۸۹۹۱۷۸

دندانپزشکی بیماران قلبی، تعویض دریچه، فیبریلاسیون دهلیزی AF، ترمبوز ورید عمقی DVT، آنفارکتوس میوکارد MI, سکته مغری CVA و TIA، و مصرف کنندگان داروهای وارفارین، آسپرین، پلاویکس، بدون قطع داروی ضدانعقاد و یا تغییر دوز و بدون بستری

دندانپزشکی بیماران قلبی، تعویض دریچه، فیبریلاسیون دهلیزی AF، ترمبوز ورید عمقی DVT، آنفارکتوس میوکارد MI, سکته مغری CVA و TIA، و مصرف کنندگان داروهای وارفارین، آسپرین، پلاویکس، بدون قطع داروی ضدانعقاد و یا تغییر دوز و بدون بستری
تماس بگیرید

پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان

بسیاری از افراد در طول عمر خود حداقل یک بار با پوسیدگی دندان مواجه شده‌اند. در این مقاله، به بررسی علل و درمان این مشکل شایع دندانی می‌پردازیم.

علل اصلی پوسیدگی دندان

  1. مصرف قند و شیرینی
  2. نقص در بهداشت دهان
  3. مصرف اسیدهای غذایی
  4. عدم مراقبت از دندان‌های شکسته یا ترک‌خورده
  5. کمبود فلوئورید
  6. عامل‌های ژنتیکی
  7. مصرف تنباکو و الکل
  8. تغذیه نامناسب

درمان پوسیدگی دندان

درمان خراب شدن در دندانپزشکی در مراحل مختلف انجام می‌شود، که به نوع و شدت پوسیدگی بستگی دارد. در ادامه مراحل درمان پوسیدگی  در دندانپزشکی را توضیح می‌دهیم:

  1. تشخیص و ارزیابی: در ابتدا، دندانپزشک با استفاده از ابزارهای تشخیصی مخصوص به بررسی دندان‌ها می‌پردازد. او نقاط پوسیدگی را تشخیص می‌دهد و شدت آن را ارزیابی می‌کند.
  2. پاکسازی و حفظ بافت سالم: در مرحله بعد، دندانپزشک با استفاده از ابزارهای خاص، باکتری‌ها و بازمانده‌های پوسیدگی را از دندان پاکسازی می‌کند. هدف از این مرحله حفظ بافت سالم دندان است.
  3. پر کردن دندان: اگر پوسیدگی در مراحل ابتدایی باشد و به بافت دندان آسیب محدودی وارد کرده باشد، دندانپزشک معمولا از روش پر کردن (رزین کامپوزیت) استفاده کند. در این مرحله، حفره‌ها پر می‌شود و شکل طبیعی دندان بازسازی می‌شود.
  4. ترمیمات زیبایی (اصلاحی): اگر پوسیدگی به مراحل پیشرفته‌تری رسیده باشد و بافت دندان خیلی آسیب دیده باشد، دندانپزشک معمولا ترمیمات زیبایی برای شما انجام می دهد. این ترمیمات شامل تاج و پل (ترمیم کامل دندان) و روکش‌های پورسلن (کراون) می‌شود.
  5. کشیدن دندان: در برخی موارد، اگر آسیب به حدی پیشرفته باشد که نتوان آن را ترمیم کرد یا برای سلامت دهان و دندان‌های اطراف مضر باشد، دندانپزشک احتمالا تصمیم به کشیدن دندان بگیرد.
  6. مراقبت های پس از درمان و پیگیری جلسات دندانپزشکی

پوسیدگی در دندان‌های مختلف

پوسیدگی دندان‌ها از کنار لثه

پوسیدگی دندان از کنار لثه یکی از مشکلات رایج در دندان‌هاست. در این نوع آسیب، باکتری‌ها و پلاک‌های باکتریایی روی دندان‌ها جمع می‌شوند و به طور تدریجی بافت دندان را تخریب می‌کنند.

خراب شدن دندان عقل

دندان‌های عقل یا دندان‌های آخری در هر دو طرف دهان و در قسمت انتهایی لثه قرار دارند. این دندان‌ها معمولاً در سنین 18 تا 20 سالگی بیرون می‌آیند و به علت محدودیت فضای دهان، ممکن است در منطقه اشتباهی بیرون بیاید. خراب شدن دندان عقل می‌تواند به درد و التهاب منطقه دهانی منجر شود. در برخی موارد، این دندان‌ها باید کشیده شوند تا از ایجاد مشکلات بیشتر جلوگیری شود.

پوسیدگی دندان قدامی

دندان های قدامی به دندان‌هایی اطلاق می‌شود که در جلوی دهان هستند و در دید دیگران قرار دارند. در صورت آسیب وارد شدن به این دندان‌ها، علاوه بر مشکلات معمول مربوط به پوسیدگی تغییرات ظاهری نیز رخ می‌دهد که ممکن است به کاهش اعتماد به نفس فرد منجر گردد. به همین دلیل، درمان پوسیدگی دندان‌های قدامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و معمولاً با استفاده از ترمیمات زیبایی انجام می‌شود تا شکل طبیعی دندان بازسازی شود.

پوسیدگی دندان در بیماران قلبی

درمان دندان درد در بیماران قلبی
درمان دندان درد در بیماران قلبی

خراب شدن دندان در بیماران قلبی می‌تواند اثرات جدی بر روی سلامت عمومی آنان داشته باشد. ارتباط بین پوسیدگی و مشکلات قلبی در مطالعات علمی اثبات شده است. دلیل این ارتباط به طور اصولی با ورود باکتری‌های خراب شدن دندان به جریان خون و سپس به قلب مرتبط است. این باکتری‌ها می‌توانند التهابات در دیواره‌های عروق قلبی ایجاد کرده و در نهایت باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی شوند. بنابراین، مراقبت منظم از دندان‌ها و بهداشت دهانی در افراد با بیماری‌های قلبی بسیار حیاتی است تا از عوارض جانبی خرابی دندان در این گروه افراد جلوگیری شود و سلامتی قلبی آنان تقویت شود.

1. آیا پوسیدگی دندان قابل درمان است؟

بله، پوسیدگی دندان در مراحل اولیه قابل درمان است. اگر به موقع اقدام شود، می‌توان از ایجاد مشکلات جدی جلوگیری کرد.

2. چگونه می‌توان از خراب شدن دندان در دندان‌های قدامی جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از پوسیدگی در دندان‌های قدامی، باید به بهداشت دهان دقت کرد و مصرف قند و اسیدهای غذایی را محدود کرد.

3. آیا کمبود ویتامین‌ها می‌تواند عامل خراب شدن دندان باشد؟

بله، کمبود ویتامین‌ها می‌تواند عاملی برای خراب شدن دندان باشد. ویتامین‌های مورد نیاز برای دندان‌های سالم شامل ویتامین C و D می‌شوند.

4. آیا مسواک زدن به تنهایی کافی است؟

مسواک زدن مهم است، اما به تنهایی کافی نیست. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، باید همراه با مسواک از نخ دندان و دهانشویه هم استفاده کرد.

پیام بگذارید