برای دندان درد چی خوبه؟

برای دندان درد چی خوبه؟ این سوالی است که بسیاری از افرادی که دچار درد شدید دندان می شوند، می پرسند. پاسخ به این سوال بستگی به علت دندان درد دارد. برای برخی از دندان دردها، ممکن است فقط نیاز به استفاده از مسکن های قوی دندان درد باشد، اما برای برخی دیگر، ممکن است نیاز به انجام درمان های دندانپزشکی باشد. در ادامه به بررسی انواع مسکن های قوی دندان درد و درمان های دندانپزشکی برای دندان درد می پردازیم.

دندان درد

دندان درد یکی از شایع ترین مشکلات دندانی است که می تواند بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. برخی از علل دندان درد عبارتند از:

– پوسیدگی دندان
– عفونت لثه
– شکستگی یا ترک دندان
– انباشته شدن پلاک و تارتر
– حساسیت دندان
– آسیب به عصب دندان
– فشار بر روی دندان ها
– بیماری های دیگر مانند سینوزیت، میگرن، گوش درد و غیره

دندان درد می تواند از شدت کم تا زیاد متفاوت باشد و به صورت موقت یا مداوم باشد. دندان درد می تواند بر روی یک دندان خاص یا چند دندان همزمان تاثیر بگذارد. دندان درد می تواند با علائم دیگری همراه باشد مانند:

– باد کردن دندان
– خونریزی لثه
– بوی بد دهان
– تورم لثه یا گونه
– تب
– سردرد
– درد گلو

دندان شدید درد می تواند کیفیت زندگی شما را کاهش دهد و باعث شود که نتوانید به خوبی بخورید، بخوابید، صحبت کنید یا کار کنید. بنابراین، در صورت بروز دندان درد، باید سریعا اقدام به درمان آن کنید و از مراجعه به دندانپزشک خودداری نکنید.

مقاله پیشنهادی ما: رابطه دندان درد و سکته قلبی

انواع مسکن های قوی دندان درد

مسکن های قوی دندان درد به داروهایی گفته می شود که می توانند درد را کاهش دهند یا برطرف کنند. این مسکن ها می توانند به صورت قرص، شربت، ژل، اسپری یا حتی تزریقی باشند. معمولا بر اساس میزان اثرگذاری و عوارض جانبی به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. برخی از مسکن های قوی دندان درد عبارتند از:

ایبوپروفن مسکنی قوی برای درمان سریع دندان درد

ایبوپروفن جزو داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است که با مهار آنزیم هایی که مسئول تولید پروستاگلاندین ها هستند، عمل می کند. پروستاگلاندین ها مواد شیمیایی هستند که در بدن تولید می شوند و می توانند باعث درد، التهاب، تب و تورم شوند. ایبوپروفن می تواند به صورت قرص یا شربت مصرف شود و معمولا هر 4 تا 6 ساعت یک بار تکرار می شود. ایبوپروفن می تواند عوارض جانبی مانند سوء هاضمه، خونریزی معده، سردرد، خستگی، خارش و آلرژی داشته باشد. بنابراین، قبل از مصرف ایبوپروفن باید با دندانپزشک یا پزشک خود مشورت کنید و از بیش از حد مصرف آن خودداری کنید.

استامینوفن

استامینوفن جزو داروهای ضد درد و ضد تب است که با تغییر سطح سروتونین در مغز، عمل می کند. سروتونین یک هورمون است که می تواند حس درد و خوشحالی را تنظیم کند. استامینوفن می تواند به صورت قرص یا شربت مصرف شود و معمولا هر 4 تا 6 ساعت یک بار تکرار می شود. استامینوفن می تواند عوارض جانبی مانند کبودی، خونریزی، کبد درد، کلیه درد، سردرد، خستگی و آلرژی داشته باشد. بنابراین، قبل از مصرف استامینوفن باید با دندانپزشک یا پزشک خود مشورت کنید و از بیش از حد مصرف آن خودداری کنید.

ژلوفن

ژلوفن جزو داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است که با مهار آنزیم هایی که مسئول تولید پروستاگلاندین ها هستند، عمل می کند. ژلوفن می تواند به صورت قرص یا ژل مصرف شود و معمولا هر 8 تا 12 ساعت یک بار تکرار می شود. ژلوفن می تواند عوارض جانبی مانند سوء هاضمه، خونریزی معده، سردرد، خستگی، خارش و آلرژی داشته باشد. بنابراین، قبل از مصرف ژلوفن باید با دندانپزشک یا پزشک خود مشورت کنید و از بیش از حد مصرف آن خودداری کنید.

نوافن کپسولی ترکیبی برای درمان سریع دندان درد

نوافن کپسولی ترکیبی یکی از مسکن های قوی دندان درد است که می تواند درد را سریعا برطرف کند. نوافن کپسولی ترکیبی شامل دو داروی ایبوپروفن و استامینوفن است که با هم تاثیر مضاعفی در کاهش درد و التهاب دارند. نوافن کپسولی ترکیبی می تواند به صورت قرص یا کپسول مصرف شود و معمولا هر 6 تا 8 ساعت یک بار تکرار می شود. نوافن کپسولی ترکیبی می تواند عوارض جانبی مانند سوء هاضمه، خونریزی معده، کبودی، خونریزی، کبد درد، کلیه درد، سردرد، خستگی و آلرژی داشته باشد. بنابراین، قبل از مصرف نوافن کپسولی ترکیبی باید با دندانپزشک یا پزشک خود مشورت کنید و از بیش از حد مصرف آن خودداری کنید.

ناپروکسن

ناپروکسن یکی از مسکن های قوی دندان درد است که می تواند درد و التهاب را کاهش دهد. ناپروکسن جزو داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID) است که با مهار آنزیم هایی که مسئول تولید پروستاگلاندین ها هستند، عمل می کند. ناپروکسن می تواند به صورت قرص یا شربت مصرف شود و معمولا هر 12 ساعت یک بار تکرار می شود. ناپروکسن می تواند عوارض جانبی مانند سوء هاضمه، خونریزی معده، سردرد، خستگی، خارش و آلرژی داشته باشد. بنابراین، قبل از مصرف ناپروکسن باید با دندانپزشک یا پزشک خود مشورت کنید و از بیش از حد مصرف آن خودداری کنید.

درمان دندان درد خانگی چگونه است؟

درمان دندان درد خانگی به روش هایی گفته می شود که می توانید با استفاده از مواد طبیعی یا ساده ای که در خانه موجود هستند، دندان درد خود را تسکین دهید. درمان دندان درد خانگی می تواند به عنوان یک راه حل موقت برای کاهش درد تا زمان مراجعه به دندانپزشک مفید باشد. درمان دندان درد خانگی نمی تواند علت دندان درد را رفع کند و نباید جایگزین درمان دندانپزشکی شود. برخی از روش های درمان دندان درد خانگی عبارتند از:

کمپرس سرد

کمپرس سرد یکی از روش های درمان دندان درد خانگی است که می تواند درد و تورم را کاهش دهد. کمپرس سرد با ایجاد انقباض در رگ های خونی، جریان خون را کندتر می کند و احساس درد را کمتر می کند. برای انجام کمپرس سرد، می توانید از یک پارچه یا یک کیسه پلاستیکی پر از یخ استفاده کنید. کمپرس سرد را بر روی گونه یا جایی که دندان درد دارید قرار دهید و به مدت 15 تا 20 دقیقه نگه دارید. این کار را هر چند ساعت یک بار تکرار کنید. توجه داشته باشید که کمپرس سرد را مستقیما بر روی دندان قرار ندهید چون ممکن است باعث آسیب به دندان شود.

روغن میخک

روغن میخک دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچ و ضد التهاب است که می تواند عفونت را مهار کند. روغن میخک همچنین دارای ماده ای به نام اوژنول است که می تواند اثر بی حسی داشته باشد. برای انجام درمان با روغن میخک، می توانید از یک پنبه یا یک چوب کبریت استفاده کنید. پنبه یا چوب کبریت را در روغن میخک آغشته کنید و آن را بر روی دندان دردناک یا لثه قرار دهید و چند دقیقه فشار دهید. این کار را هر چند ساعت یک بار تکرار کنید. توجه داشته باشید که روغن میخک را بلعیده یا بر روی پوست سالم قرار ندهید چون ممکن است باعث سوختگی یا آلرژی شود.

غرغره کردن آب نمک

آب نمک دارای خواص ضد باکتری و ضد التهاب است که می تواند عفونت را مهار کند و زخم ها را تسریع کند. آب نمک همچنین می تواند با کاهش فشار اسمزی، مایع اضافی را از بافت های متورم خارج کند. برای انجام غرغره با آب نمک، می توانید از یک قاشق چایخوری نمک و یک لیوان آب گرم استفاده کنید. نمک را در آب حل کنید و آن را در دهان بگیرید و چند دقیقه غرغره کنید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید. توجه داشته باشید که آب نمک را بلعیده یا بر روی زخم های باز قرار ندهید چون ممکن است باعث تحریک یا عفونت شود.

سیر

سیر دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس است که می تواند عفونت را مهار کند. سیر همچنین دارای ماده ای به نام آلیسین است که می تواند اثر بی حسی داشته باشد. برای انجام درمان با سیر، می توانید از یک حبه سیر تازه استفاده کنید. سیر را پوست کنید و آن را خرد کنید و بر روی دندان دردناک یا لثه قرار دهید و چند دقیقه فشار دهید. این کار را هر چند ساعت یک بار تکرار کنید. توجه داشته باشید که سیر را بلعیده یا بر روی پوست سالم قرار ندهید چون ممکن است باعث سوختگی یا آلرژی شود.

زنجبیل

زنجبیل می تواند درد و التهاب را کاهش دهد. زنجبیل دارای خواص ضد التهاب و ضد اسپاسم است که می تواند عضلات را آرام کند و گردش خون را بهبود بخشد. زنجبیل همچنین دارای ماده ای به نام جینجرول است که می تواند اثر بی حسی داشته باشد. برای انجام درمان با زنجبیل، می توانید از یک قطعه زنجبیل تازه استفاده کنید. زنجبیل را پوست کنید و آن را خرد کنید و بر روی دندان دردناک یا لثه قرار دهید و چند دقیقه فشار دهید. این کار را هر چند ساعت یک بار تکرار کنید. توجه داشته باشید که زنجبیل را بلعیده یا بر روی زخم های باز قرار ندهید چون ممکن است باعث تحریک یا عفونت شود.

چای کیسه ای

چای کیسه ای دارای خواص ضد باکتری و ضد التهاب است که می تواند عفونت را مهار کند. چای کیسه ای همچنین دارای تانن ها است که می توانند باعث انقباض بافت ها شوند و خونریزی را متوقف کنند. برای انجام درمان با چای کیسه ای، می توانید از یک کیسه چای سیاه یا سبز استفاده کنید. کیسه چای را در آب جوش بریزید و چند دقیقه بگذارید تا خیس شود. سپس کیسه چای را از آب بیرون بیاورید و آن را کمی خنک کنید. کیسه چای را بر روی دندان دردناک یا لثه قرار دهید و به مدت 15 تا 20 دقیقه نگه دارید. این کار را چند بار در روز تکرار کنید. توجه داشته باشید که کیسه چای را بلعیده یا بر روی پوست سالم قرار ندهید چون ممکن است باعث سوختگی یا آلرژی شود.