• تهران، ضلع شرقی پل سید خندان، جنب بیمارستان رسالت، ساختمان 24، واحد 4
  • ۰۲۱۲۲۸۹۰۶۵۳ - ۰۲۱۲۲۸۹۹۱۷۸

دندانپزشکی بیماران قلبی، تعویض دریچه، فیبریلاسیون دهلیزی AF، ترمبوز ورید عمقی DVT، آنفارکتوس میوکارد MI, سکته مغری CVA و TIA، و مصرف کنندگان داروهای وارفارین، آسپرین، پلاویکس، بدون قطع داروی ضدانعقاد و یا تغییر دوز و بدون بستری

دندانپزشکی بیماران قلبی، تعویض دریچه، فیبریلاسیون دهلیزی AF، ترمبوز ورید عمقی DVT، آنفارکتوس میوکارد MI, سکته مغری CVA و TIA، و مصرف کنندگان داروهای وارفارین، آسپرین، پلاویکس، بدون قطع داروی ضدانعقاد و یا تغییر دوز و بدون بستری
تماس بگیرید

همه چیز درباره جراحی دندان و خطرات آن

همه چیز درباره جراحی دندان و خطرات آن

جراحی دندان یک فرآیند پزشکی است که در برخی موارد نیاز است و ممکن است با خطراتی همراه باشد. جراحی دندان، به هر عمل جراحی بر روی دندان‌ها، لثه‌ها، فک‌ها یا سایر ساختارهای دهانی گفته می‌شود. این شامل کشیدن، ایمپلنت، پیوند لثه و جراحی فک است. جراحی معمولاً توسط جراح فک و صورت یا پریودنتیست انجام می شود. در ادامه به برخی از این خطرات اشاره می‌شود.

جراحی دندان چیست؟

جراحی دندان یک فرآیند پزشکی است که به منظور اصلاح مشکلاتی مانند استخراج دندان‌های آسیب‌دیده، اصلاح ناهنجاری‌های دندانی، درمان عفونت‌های دندانی و زمینه‌های دیگر صورت می‌گیرد. این جراحی‌ها ممکن است زیر نظر یک دندان‌پزشک انجام شود و معمولاً تحت تأثیر بیهوشی صورت می‌گیرد. برخی از روش های دندانپزشکی نیاز به استفاده از بی حس کننده موضعی دارند، در حالی که برخی دیگر نیاز به بیهوشی دارند. بی حسی موضعی ناحیه تحت درمان را بی حس می کند، در حالی که بیهوشی بیمار را بیهوش می کند و نمی تواند چیزی احساس کند.  هدف از جراحی دندان بهبود وضعیت دندانی بیمار است و اغلب باعث بهبود کیفیت زندگی و راحتی بیمار می‌شود.

جراحی دندان درد دارد؟

بله، جراحی دندان ممکن است با درد همراه باشد. در بسیاری از موارد، پزشکان از بیهوشی موضعی یا کلی برای کاهش درد و راحتی بیشتر بیمار استفاده می‌کنند. با این حال، پس از اتمام جراحی، برخی از بیماران ممکن است درد و ناراحتی را تجربه کنند که معمولاً با مصرف داروهای تسکین دهنده و رعایت دستورات پزشک کاهش می‌یابد. از جمله عواملی که می‌تواند در افزایش درد بعد از جراحی دندان نقش داشته باشد، عوارض جانبی ممکن استفاده از داروها یا ترشحات خونی و عفونتی باشد. در هر صورت، اهمیت رعایت دستورات پزشک پس از جراحی بسیار بالاست تا درد و ناراحتی حداقلی را تجربه کنید.

انواع جراحی دندان

انواع جراحی دندان متنوع هستند و بسته به نیازها و شرایط هر بیمار ممکن است مورد استفاده قرار گیرند. برخی از آن ها عبارتند از:

  • استخراج دندان: این جراحی شامل خارج کردن دندان‌های آسیب‌دیده، شکسته یا نامناسب است که اغلب با استفاده از بیهوشی موضعی یا کلی انجام می‌شود.
  • جراحی ایمپلنت دندان: جراحی ایمپلنت دندان فرآیندی است که در آن یک ایمپلنت فلزی مانند تیتانیوم به استخوان فک وارد می‌شود تا به عنوان پایه‌ای برای نصب دندان مصنوعی عمل کند. این نوع جراحی برای جایگزینی دندان‌هایی که از دست رفته‌اند یا از دست داده شده‌اند، استفاده می‌شود. پس از انجام جراحی ایمپلنت، استخوان به ایمپلنت متصل می‌شود و پس از آن، دندان مصنوعی یا پروتز دندان بر روی ایمپلنت نصب می‌شود. این فرآیند زمان زیادی ممکن است طول بکشد و نیاز به چند مرحله و دوره‌های درمانی دارد تا به نتیجه نهایی برسد.

مقاله پیشنهادی ما: ایمپلنت دندان برای بیماران قلبی

  • جراحی ریشه دندان: جراحی ریشه دندان یک روش درمانی است که معمولاً در مواقعی انجام می‌شود که درمان ریشه دندان با استفاده از روش‌های دیگر مانند درمان کانال ریشه ناموفق بوده یا دندان با مشکلات جدی مواجه شده است. در این جراحی، پزشک دندان‌پزشکی بازکردن دهانه دندان و دسترسی به ریشه دندان را فراهم می‌کند. سپس با برش و اصلاح قسمت‌های آسیب دیده، عفونت‌های دور ریشه را پاک کرده و در صورت لزوم، قسمتی از ریشه دندان را بریده یا از آن خارج می‌کند. سپس فضای ریشه پر می‌شود و دندان دوباره محکم می‌شود. این روش معمولاً تحت تأثیر بیهوشی موضعی یا کلی انجام می‌شود و می‌تواند به عنوان یک گزینه آخرین درمانی در مواقعی که دندان ریشه‌دار با مشکلات جدی روبروست، مورد استفاده قرار گیرد.
  • جراحی ارتودنسی: جراحی ارتودنسی یک فرآیند جراحی است که به منظور اصلاح مشکلات جدی و ناقصی‌های ساختاری دندان‌ها و فک‌ها انجام می‌شود. این جراحی معمولاً در مواردی که درمان با اقدامات ارتودنسی معمولی امکان‌پذیر نیست یا نتایج آن‌ها قابل قبول نیست، انجام می‌شود. در این جراحی، پزشک دندان‌پزشکی به طور مشخصی اقدامات جراحی را انجام می‌دهد که شامل جابجایی دندان‌ها، تغییر اندازه و شکل فک‌ها، اصلاح علائم اختلالات فکی و دندانی، و دیگر تغییرات ساختاری دندان‌ها و فک‌ها می‌شود. این جراحی‌ها ممکن است به همراه مراحل پیش و پس از عمل جراحی، از جمله استفاده از ارتودنسی معمولی و پروسه‌های ترمیمی، انجام شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.
  • جراحی دندان عقل: جراحی دندان عقل یا “استخراج دندان عقل” فرآیندی است که در آن یک یا چند دندان عقل که به طور کامل در دهان نیامده‌اند یا مشکلاتی ایجاد کرده‌اند، از دهان بیرون می‌آید. این نوع جراحی معمولاً زمانی لازم می‌شود که دندان عقل به طور نامنظم خارج شود، در فضای محدودی در دهان قرار گیرد، به صورت نامعمول جهت بیرون آمدن رشد کند یا عفونت‌ها و مشکلات دیگری ایجاد کند. جراحی دندان عقل ممکن است تحت بیهوشی موضعی یا کلی انجام شود و معمولاً با استفاده از ابزارهای خاص انجام می‌شود.

این فقط چند نمونه از انواع جراحی دندان هستند و هر کدام به منظور حل یک مشکل خاص در دهان و دندان‌ها انجام می‌شوند.

همه چیز درباره جراحی دندان و خطرات آن

عوارض احتمالی و خطرات آن

پس از جراحی، برخی عوارض و مشکلات ممکن است به وجود آید. این شامل موارد زیر می‌شود:

1. عفونت: یکی از خطرات اصلی جراحی دندان عفونت است. در صورتی که درمان‌های لازم پس از عمل انجام نشود، باعث عفونت می‌شود که می‌تواند جدی باشد و نیاز به درمان دارویی یا حتی جراحی دوباره داشته باشد.

2. خونریزی: خونریزی نیز یکی از خطراتی است که ممکن است در جراحی دندان رخ دهد. اگر خونریزی به طور قابل‌توجهی ادامه پیدا کند، نیاز به مداخله پزشکی دارد. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله جلوگیری از خونریزی دندان پس از کشیدن را مطالعه کنید.

3. ترشح خون: برخی از افراد ممکن است دچار ترشح خون بعد از جراحی دندان شوند که ممکن است به عوارض دیگری منجر شود.

4. آسیب به بافت‌های اطراف: در حین جراحی ممکن است بافت‌های اطراف دندان نیز آسیب ببینند که موجب درد و عوارض دیگر می‌شود.

5. آلرژی به داروها: برخی از افراد ممکن است به داروهای استفاده شده در جراحی دندان حساسیت داشته باشند و با عوارض آلرژیک مواجه شوند.

6. تورم و ورم: منطقه پیرامون دندان جراحی شده ممکن است تورم و ورم داشته باشد که با استفاده از پنسیلین و استفاده از یخ کاهش می‌یابد.

7. درد و ناراحتی: پس از جراحی ممکن است درد و ناراحتی در منطقه جراحی احساس شود که معمولاً با مصرف داروهای تسکین دهنده کاهش می‌یابد.

به طور کلی، قبل از تصمیم‌گیری برای جراحی دندان، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و خطرات و فواید مرتبط را با او بررسی کنید.

مراقبت‌های لازم

پس از جراحی دندان، مراقبت‌های لازم و موثر برای بهبود سریع‌تر و کاهش عوارض عبارتند از:

1. استفاده از داروهای تسکین دهنده: پزشک ممکن است داروهای تسکین دهنده مانند ضد التهاب‌ها یا ضد دردها را تجویز کند. رعایت دستورات پزشک در مورد مصرف این داروها بسیار مهم است.

2. استفاده از یخ: برای کاهش ورم و درد، استفاده از یخ یا گذاشتن سردی بر روی ناحیه متأثر می‌تواند مفید باشد. اما توجه داشته باشید که یخ مستقیم روی پوست قرار نگیرد.

3. مراعات رژیم غذایی نرم: مصرف مواد نرم و آبدار مانند آب‌میوه‌ها، سوپ، پوره میوه و سایر مواد نرم می‌تواند به تسهیل در خوردن کمک کند.

4. رعایت بهداشت دهان: پس از جراحی، شستشوی دهان با آب‌نمک یا محلول‌های معمولی دهان شایسته است. همچنین، باید از خوردن و نوشیدن غذاها و مایعات گرم یا داغ اجتناب کرد.

5. اجتناب از فشار و ضربه: در ایام اولیه پس از جراحی، تمامی فعالیت‌هایی که ممکن است فشار یا ضربه به ناحیه جراحی وارد کنند، باید اجتناب شود.

6. رعایت دستورات پزشک: هر گونه دستورات و راهنمایی‌هایی که پزشک پس از جراحی دهان اعلام می‌کند، باید به دقت رعایت شود.

7. مراجعه به پزشک: در صورت بروز هرگونه علائم نامطلوب مانند خونریزی شدید، درد شدید یا تورم غیرمعمول، باید بلافاصله به پزشک مراجعه شود.

این مراقبت‌ها باعث کاهش عوارض پس از جراحی دندان می‌شوند و به بهبود سریع‌تر بیمار کمک می‌کنند.

پیام بگذارید